Classroom Management Ludicized

The project explores to what extent ludicization (i.e. the conversion of an ordinary situation into a ludic, playful situation) promotes positive behaviour in students and supports teachers’ previous decisions. The project explores connections between specific features of ludicization and students’ positive behaviour. It focuses on students’ appropriation of classroom rules in experiences with Classcraft, a classroom management role playing game used by more than two million players worldwide. This joint study examines the consequences of teachers’ decisions and cultural nuances in both students’ behaviour and teachers’ practices in the context of the use of the game.

This study uses a mixed methodology: Playing analytics based on the digital traces collected from Classcraft and an ethnomethodological study conducted in four pilot classrooms in Switzerland and Brazil; this study monitors student behaviour over an entire semester and collect teacher feedback.

The expected outcomes of the project are:

  • The teachers involved in the project will develop concrete experience in the ludicization of learning settings, and they will disseminate the techniques learned throughout their networks.
  • An original mixed methodology will be designed for this project; this methodology will then be available for future investigations using larger data sets.
  • This study will help explain the connection between ludicization and positive behaviour in students.

This preliminary study is also a starting point for a more ambitious project exploring the concept of ludicization in learning settings and conducted by an enlarged consortium of researchers in Switzerland and Brazil. This larger collaboration will be conducted on a larger sample of schools in Brazil (200) and Switzerland (20).

Durée du projet

01/2018 – 12/2018

Financement

Leading House for the Latin American Region, CH

Requérant principal

Eric SANCHEZ, Université de Fribourg.

Collaborateurs engagés dans le projet

Guillaume BONVIN (doctorant), collaboration avec une université brésilienne (Ceslo GONCALVES) et avec le CO de Marly.

Contact

Guillaume BONVIN

Dernières actualités relatives à cette recherche

Congresso brasileiro psicologia: ciência e profissão

Sur le chemin du retour d’Uberlandia où nous avons pu procéder au recueil final des données pour le projet Classroom Management Ludicized, le LIP a fait un stop à Sao Paulo pour présenter les résultats du projet lors du congrès brésilien de psychologie. C’est Celso...

Simpósio de Gamificação e Psicologia da FATRA E FRIBOURG

Le séjour du LIP à Uberlandia dans le cadre du projet Classroom Management Ludicized a été l’occasion d’un événement dont l’organisation a été prise en charge par l’Université FATRA. Au cours de cet événement, un symposium a été l’occasion d’une présentation à trois...

Séminaire du CERF : analytique de l’apprentissage

La collecte automatique et l’analyse de données numériques dans le but de comprendre et d’optimiser l’apprentissage ainsi que les dispositifs mis en place est aujourd'hui une méthodologie en plein essor. Ces approches s’inscrivent dans des paradigmes méthodologiques...